Indtryk, indtryk og endnu et nyt land

Møde med værtsfamilie

Fredag d. 05/05

Fredag stod vi op kl. 07:30 og gik over og fik den sidste morgenmad på platformen Danish. Den er blevet kaldt danish fordi der har været mange danskere og fordi at der åbenbart har været mange Ikea møbler på et tidspunkt.

Morgenmaden bestod af MEGET hårdkogte æg, pandekager, grød, 2 slags brød og vandmelon, så alt i alt en rigtig god morgenmad, dog var der ikke så meget til os som kom sidst til morgenmaden.

Efter morgenmaden sad vi bare og slappede af og prøvede på at få Marijas billet lavet om, da de havde lavet en fejl inde ved Kilroy så hun skulle lige pludselig betale 3000 for at få den ændret hvor jeg kun skulle betale 1000 kr. Afgangen var den samme men fordi de ikke havde lavet hendes til en ungdomsbillet så kostede den meget at få ændret.

Dette gav stor frustration men til sidst lykkedes det da Kilroy indså at det var deres fejl og ikke Marijas som de mente i første omgang.

Nå men da vi så endelig havde fået ændret det gik vi tilbage til huset hvor vi sov, fik vi slappet lidt af og fik skrevet noter ind i vores små notesbøger som vi kan tage med på hospitalet, så vi kan sige bare lidt på Swahili til patienterne.

Pludselig begyndte det at vælte ned med regn igen – man kan virkelig mærke at det er regnsæson

Kl. 12:30 blev det tid til at spise frokost som bestod af ris, kartofler, gullash, salat, grøntsager og vandmelon til dessert.

Efter frokost var det tid til at få pakket det sidste sammen og ellers sad vi og hyggede med spil og musik mens regnen væltede ned. Vi skulle vente på at klokken blev 4 så vi kunne blive hentet af vores værtsfamilier.

De andre piger fra Holstebro skulle have været hentet kl. 14 men da vi stod klar i receptionen på at blive hentet kl. lidt i 4 blev de først hentet der – altså næsten 2 timer for sent, men det er typisk african time.

Vi blev hentet af en rigtig sød dame, som kørte os hen for at hente deres 5-årige søn Jensen. Efterfølgende kørte vi hjem til deres hus og vi var lidt skeptiske da vi skulle se deres hus da vi blevet forberedt på at standarden på de huse vi skulle bo i måske hverken havde toiletter eller brusere. Så måske skulle vi tisse i et hul i jorden og tage bad i en balje.

Men da vi kom ind og se huset var det jo det rene luksus og der var intet at være bange for.

Vi fik aftensmad omkring kl. 19 som bestod af ris, kylling, kålsalat, avokado og hjemmelavet juice(lavet af vandmelon, ananas og papaya) – virkelig en lækker aftensmad.

Efter vi havde siddet og snakket lidt med vores Mama var vi blevet utrolig trætte og valgte at gå tidligt i seng.

Lørdag d. 06/05

Vi havde fået af vide at vi bare kunne sove længe, men vi valgte at stå op kl. 08. Jeg fik mig et dejligt bad inden vi begge gik ud og fik morgenmad med resten af familien. Vores mama havde lavet pandekager, og pølser til os og skåret frugt ud kun til os, da de ikke er vant til at spise frugt andet end til eftermiddag eller som dessert.

Vores værtsfar er endnu ikke kommet hjem da han er i Dar Es Salaam og først kommer hjem senere i dag.

Vi har også været heldige at vores værtsfamilie har internet hvilket er utrolig skønt så vi kan få snakket med vores familie derhjemme.

Det var blevet tid til frokost og vi fik spaghetti, kødsauce, kålsalat og mango og banan.

Da vejret var solskin valgte vi at få vasket vores tøj hvilket var tiltrængt. Det var utrolig hårdt da det skulle gøres i hånden og skylles op flere gange. Man lærer virkelig at sætte pris på sin vaskemaskine derhjemme og at man nok altid liiiiige kan have tøjet på en ekstra gang og så bare lidt ekstra deo 😉

Efter vi havde vasket tøj gik vi ind og slappede lidt af igen. Senere på dagen gik vi os en tur, men man skal virkelig lige vænne sig til at når man går ned af gaden vender alle sig for at kigge på en og de fleste henvender sig til en for at sige hej.

Da vi slappede af efter gåtur ringede min far og fortalte at der på ekstra bladet stod at en skolebus i byen Arusha var væltet, og hvor 29 skolebørn og 3 lærer var blevet dræbt. Det var lidt uhyggeligt at læse om noget som var så tæt på os. Og specielt fordi vi flere gange har følt os utrygge når chaufførerne kører lige lovlig tæt på kanten.

Til aftensmad fik vi ris, pommes fritter, fisk, fiskekødsauce, oksekødssauce og frugt. Det var meningen at vi skulle have mødt værtsfar i aften men han var blevet forsinket pga. han havde holdt i kø så vi venter med at møde ham til i morgen.

Vi gik i seng efter aftensmaden da vi skulle tidligt op næste dag for at tage i kirke.

Søndag d. 07/05 2017

I dag stod vi tidligt op for vi skulle være klar lidt over 7 til at tage med i kirke. Det var meningen at alle skulle med men deres mindste søn havde det ikke så godt og faderen var stadig meget træt efter hans over 15 timer lange bustur fra Dar Es Salaam hjem i går.

Men vi fik mødt ham og han virkede som en lidt reserveret mand men vi kunne ikke rigtig finde ud af om det var fordi han var træt, han bare var sådan eller det var fordi vi var der. Men jeg er sikker på at det finder vi ud af i løbet af de næste par dage.

Nå men klokken blev 7:30 og vi kørte til kirke, som lå ikke så langt fra huset men vi kørte pga. regnen.

Da jeg så kirken var det mere eller mindre bare et udsmykket telt og langt fra hvad jeg tænker når jeg hører ordet kirke, men det var nu meget hyggeligt.

Vi blev budt velkommen og midt under gudstjenesten blev vi bedt om at introducere os selv, hvilket var lidt underligt men vi gjorde på engelsk velvidende om at halvdelen af forsamlingen nok ikke forstod os alligevel.

Gudstjenesten varede to timer og var meget forskelligt fra hvad vi tænker om en gudstjeneste. Værtsmor Villa fortalte at hver gang der er gudstjeneste så er det et nyt tema, og i dag var temaet tilgivelse og noget andet vi ikke lige helt forstod hvad var. Men under gudstjenesten var der både dans, sang og klappen som jeg ikke lige er vant til, og alle skal give penge, som vi ikke helt ved hvad går til. Men de fik lidt danske mønter med på vejen 😉

Da vi kom hjem fik vi morgenmad som bestod af ristet toastbrød, æg, banan og vandmelon. De havde kun en slags smør, peanutbutter og jam(marmelade af en slags) til at komme på brødet. Så jeg fik smør og lidt jam på selvom jeg lige skulle vænne mig til smagen – derhjemme spiser jeg normalt ALDRIG hverken syltetøj eller marmelade.

Vi slappede af indtil vi fik frokost som bestod af Ris, ærter og oksekødstern, kålsalat, tomatsalat (tomat, gulerødder og løg), avokado, banan og vandmelon.

Efter frokost tog vi med værtsmor Villa ud og aflevere nøgle(som jeg havde glemt at aflevere i fredags da vi forlod danish – ups), handle i supermarked(snacks og flaskevand – YES!) og så skulle hun på markedet hvor vi bare ventede i bilen.

Eftermiddagen brugte vi på afslapning igen(hvilket vi egentlig gør tit) indtil den stod på aftensmad.

Jensen deres mindste søn havde kastet op før i dag og valgte også lige at gøre det igen midt under aftensmaden.

Men aftensmaden bestod af Pork, pommes frittes, ris(rester fra frokost med ærter og oksekød), kålsalat, hjemmelavet hotsauce, avokado, kyllingevinger og hjemmelavet juice(lavet af vandmelon og passionsfrugt).

En ting som har undret mig meget er at de ikke drikker hverken vand eller noget til deres måltider. De drikker lige en kop kaffe eller te til morgenmad men ellers drikker der aldrig til måltiderne – det er kun Marija og jeg der gør det.

Efter maden gik vi ind for os selv, fik et dejligt bad og gjorde alt klar til i morgen.

Håber alle har det godt i Danmark.

Knus fra Tanzania

18378807_10210826050061950_1896210247_o 18339113_10210826048741917_446742090_o18339348_10210826049621939_47613848_o

18362656_10210826049061925_1389548231_o 18362771_10210826049381933_552220784_o

• Belinda

Åhr hvor godt st høre at du er havnet et godt og ordentligt sted. Det ser da dejligt ud. Vi savner dig hjemme i dk. Knus knus. Pas på dig selv.