Endnu en uge på hospitalet

weekend :)

Lørdag d. 10/06

I dag skulle vi på masai markedet sammen med de andre danske piger.

Jeg sov længe for en gangs skyld, hvilket var tiltrængt. Jeg var ikke den eneste som sov længe for da klokken var 09 var det kun mig og vores værtsmor som var stået op. Vi fik pandekager til morgenmad, da vi havde en masse rester fra i går.

Jeg tror at familien er blevet vilde med nutella og pandekager for de spiste hver minimun 2 hver 😉

Efter maden tog vores værtsfar på arbejde(igen). Det er utroligt så meget han arbejder for en fast månedsløn – det var aldrig sket i Danmark. Han arbejder i hverdagene fra kl. 8 om morgenen til minimum kl. 18 hver aften. Og ofte arbejder han også i weekenden. Han er også altid træt men det er også forståeligt med alt det arbejde.

Efter maden fik jeg gået en lang tur på løbebåndet og fik trænet lidt, hvilket var utrolig rart.

Vi nåede lige at få lidt spaghetti med bønner og sauce inden vi skulle med taxien for da klokken blev 13 blev vi hentet af vores taxi og fik hentet de andre piger og kørte på markedet.

På vejen besluttede vi os at vi ville have noget frokost på Blue Heron, som vi før har spist ved.

Maden var også god selvom vi måtte 1,5 time for at få den, fordi de havde travlt.

Da vi ankom til markedet lignede det ikke rigtig at det var et stort marked men da vi kom helt indenfor var det egentlig okay stort.

Jeg fik EN MASSE ting, også nogle som skal gives i gaver. Jeg er næsten blevet færdig med at købe souvenirs men mangler lige et par enkelte ting mere, jeg håber bare at jeg kan få plads til tingene på vej hjem.

Til sidst på markedet blev sælgerne alt for påtrængende og det blev alt for meget så vi blev nødt til at gå da det ikke var til at overskue.

På et tidspunkt blev jeg også fanget inde i en shop af en sælger som ville ”diskutere priser” med mig, og det blev simpelthen for meget så jeg blev måske en anelse sur på hende men hun fattede vidst budskabet og fortalte det til dem ved siden af hende for de lod mig også være 😉

Det blev ret sent inden vi var hjemme for vi kom kun lige hjem inden der var aftensmad som bestod af ris, ugali, fisk, fiskesauce, bananer, avokado og spinat.

Søndag d. 11/06

I dag var det planen at vi skulle mødes med de andre piger til en omgang træning på Danish. Men da jeg stod op kl. 08 da vækkeuret ringede var der en besked fra de andre om at de ikke kom.

Så træningen blev hjemme på løbebåndet inden morgenmaden.

Det var dejligt at få løbet lidt inden maden og ikke efter maden for en gangs skyld.

Da jeg var færdig var det blevet lidt koldt og jeg gad ikke et koldt bad igen i dag, så jeg valgte at få lidt morgenmad sammen med vores værtsmor Villa som var den eneste som var hjemme eller oppe.

Morgenmaden var i dag omelet, og pølser, lidt frugt og brød, men med MASSSER af nutella for vores værtsmor er blevet ret vild med det. Efter 3 dage er glasset næsten helt tomt 😉

Efter maden pakkede vi vores ting og tog på Rivertrees fordi det skulle blive godt vejr. Vi havde taget med så vi også kunne skrive opgave.

Efter et par timer var der stadig kun skyer og ingen sol at se men vi fik os lidt lækkert frokost. Efter frokost var solen stadig ikke dukket frem, så vi havde været på Rivertrees i et par timer uden at vi havde kunnet ligge og tage sol og vi var nødt til at ligge med tæpper på haha 😉

MEN lige da vi havde bestil dessert fordi vi havde ondt af os selv kom solen ENDELIG frem og vi nåede lige at få 30 minutters sol inden der kom skyer igen. På trods af at vi var lidt skuffede over at vi ikke fik mere sol havde det været en hyggelig da sammen med de andre danske piger, vi havde virkelig trængt til en dag bare hvor vi kunne slappe af.

Da vi skulle hjem besluttede jeg mig for at gå hjem fordi solen var kommet lidt frem igen.

Det resulterede så i at jeg blev rimelig klam og svedig inden jeg kom hjem, men det var en dejlig gåtur hjem.

Til aftensmad stod den på salat, kylling, pommes fritter, kålsalat og banan.

Mandag d. 12/06 2017

I dag var lidt mærkeligt at stå op til fordi jeg vidste at denne her uge vil være den sidste hele ugen vi har på hospitalet, for i næste uge skal vi til Zanzibar om torsdagen.

Men op og i gang kom vi, og morgenmaden bestod af det den plejer, men i dag fik vi også serveret søde kartofler hvilket er lidt mærkeligt at spise om morgenen, men det gik nu lige.

Efter morgenmaden kørte vi med vores værtsfar til hospitalet. Vores værtsmor skulle ikke med for hun har 4 ugers ferie nu, og hun kørte Jensen den yngste til skole.

Da vi kom til hospitalet tog vi desværre ikke lige i kirke, selvom det var ærgerligt 😉

I dag gik jeg sammen med Marija i femaleward, da der ikke har været det vilde at lave hele sidste uge i både labourward og theater.

Jeg lagde mærke til at på alle afdelingerne er der ikke låst ind til rummene hvor medicinen er opbevaret i, på trods af at de i forvejen skriver navn på alle tingene på hospitalet fordi de frygter at patienterne vil stjæle det, men ikke ind til medicinen.

Det undrer mig endnu mere når man ved at de skal betale for alt medicin, at de så bare lader det stå frit, men samtidig gemmer de handskerne for at patienterne ikke skal tage medicinen 😉

Samtidig lagde jeg også mærke til at det håndsprit de har på hospitalet, som de også bruger til at spritte ting af med er virkelig noget krads stads og det på ingen måde kan være sundt.

Senere på formiddagen kom vi ind til en patient som skulle have taget blodprøver men det nægtede hun, fordi hun var bange for at gøre det gjorde for ondt, men hun ville samtidig gerne have behandling – det er bare svært når man ikke må tage blodprøver. Da vi skulle til at gøre klar til at tage blodprøver lagde jeg også mærke til at der var fugt i alle glassene som blodet skulle i.

En anden patient vi mødte i dag var for et par dage siden blevet indlagt fordi hun havde et hæmoglobinniveau på 2,9, hvilket er meget lavt, men hun havde fået 3 enheder blod. Det er meget at få når jeg ved at de om ugen kun får cirka 5 enheder blod sendt til hospitalet og samtidig er det også dyrt for patienten med hun havde fået det meget bedre nu, hvilket jo er det vigtigste.

Vi tilså i løbet af dagen mange patienter, bland andet en kvinde med et meget forstørret hjerte med abscesser og havde flere infektioner på lungerne.

I løbet af dagen jeg også mærke til hvor ofte der ikke er plads til at komme rundt på stuerne, og der ikke er plads til at arbejde i gode stillinger, fordi sengene ikke kan hæves/sænkes.

Samtidig findes der heller ikke nogen lifte på hospitalet så alt er ved manuel løft hvilket både kan være utrolig hårdt og smertefuldt for både personale men også lige så meget for patienten.

Der kom senere en patient tilbage fra en operation som skulle have målt temperatur, og det har jeg fundet ud af at de ALTID måler i armhulen, så det resultat de får er ikke særlig præcist.

Til sidst var jeg med til at se en pige på 16 år få skiftet sin forbinding ved et stort så hun havde fået på benet efter en biluheld.

Knoglerne havde de fået sat sammen med skruer men hun havde stadig et stort sår som kræver hudtransplantation for at det nogensinde skal kunne hele. Men da der stadig er betændelse i såret vil de ikke lave denne transplantation før betændelsen er væk.

Det er virkelig smertefuldt for mig at se på pigen få skiftet forbinding fordi hun er i tydelige smerter og det eneste form for smertestillende hun får er Panodiler og ikke andet.

Da jeg havde fri tog jeg en daladala ned af bjerget og gik de sidste 3 km til Danish for at kunne træne med nogle af de andre danske piger.

Det var utrolig tiltrængt at få trænet i et fitnesscenter og virkelig kunne mærke sin krop og få svedt godt igennem 😃 😉

Da vi alle var færdige med at træne og skulle til at hjemad begyndte det selvfølgelig at regne, så vi blev alle våde på vores vej hjem.

Jeg gad ikke gå i regnvejret men begyndte at gå lidt og regnede med at en Daladala nok skulle samle mig op på et eller andet tidspunkt for det plejer de at gøre, men selvfølgelig ikke i dag hvor det regnede så inden jeg blev samlet op var jeg kommet til bageriet så jeg kunne jo lige gå ind og få købt lidt lækkert brød.

Og så endelig blev jeg samlet op af en Daladala og kunne komme hjemad, men på dette tidspunkt var jeg allerede fuldstændig gennemblødt, men jeg skulle alligevel hjem og i bad så det gik nok.

Da jeg kom hjem fik jeg mig et dejligt varmt bad inden den stod på aftensmad, som igen igen igen bestod af chapati(madpandekager), bønner, oksekød, bananer og kålsalat samt vandmelon. – Glæder mig til at komme hjem hvor jeg ikke skal have madpandekager, som er utrolig kedelige, 2-3 gange om ugen 😉

Efter maden fik vi begge snakket lidt med vores familier inden vi gik tidligt i seng 😊

Jeg håber at alle har det godt og i skal vide at jeg savner jer alle meget.

Knus og kram fra Astrid

19125240_10211168416780904_1256006323_o 19179690_10211168416820905_926457493_o img_20170611_170951_1 img_20170610_181701_1 img_20170610_181658 img_20170610_181652 img_20170610_181329 img_20170610_181321 img_20170610_152550 img_20170610_145527 img_20170610_145502 img_20170611_171032