Nyt fra Afrika

Sidste par dage og start på Zanzibar

Først undskyld at jeg ikke har haft skrevet før nu men har ikke haft ordentlig internet før nu!

Men billederne må i lige tænke jer til, da de ikke lige gider at blive oploadet 😉 men de kommer på et tidspunkt!

Torsdag d. 15/06

I dag er der ikke så meget specielt at skrive om, den ligner mange af de andre dage.

Undtagen at i dag tog deres ældste datter Vivian tilbage på skolen. Vivian er ikke deres biologiske datter men vores fars, brors datter. Både Vivians biologiske mor og far er døde så vores familie har adopteret hende og her har hun boet siden hun var omkring 13.

Op og spise morgenmad, for sent af sted til hospitalet og ellers bare være på hospitalet indtil kl. 14.

Det eneste jeg lavede på hospitalet udover at se nogle operationer var at bruge tiden på at overbevise tolden i Dar Es Salaam om at de snart må frigive min pakke, som har været undervejs i godt og vel en måneds tid nu.

De forstår vitterligt ikke begrebet at skynde sig, undtagen når det kommer til at køre bil eller motorcykel.

Efter arbejde tog jeg på Danish for at træne sammen med nogle af de andre danske piger og for at hente vores pas.

Vi har nu også kun ventet siden starten af maj for at få vores arbejdstilladelse og har nu fået den – en uge før vi rejser igen 😉

Det er også typisk afrikansk – Hakuna matata – no worries, vi når det nok.

Men nu har vi fået dem og der er kun 1 uge til at vi rejser til Zanzibar og jeg glæder mig virkelig meget til sol og afslapning!

Men på vejen hjem efter træning gik jeg lige et smut forbi bageriet og fik købt nogle lækre ciabattabrød til min morgenmad i stedet for hvidt toastbrød og så bagefter lige et smut i supermarkedet.

Ellers bare hjem og få vasket en masse tøj inden den stod på et varmt bad og så aftensmad.

Aftensmaden var i dag kylling, ugali, ris, kål, avokado og så noget andet sammenkogt med syltede agurker.

Efter maden snakkede vi lidt med familien inden vi gik i seng.

Fredag d. 16/06

I dag var lige som i går ikke nogen speciel dag, da vi bare skulle på hospitalet.

Vi tilbragte dagen med at se operationer indtil vi tog en daladala hjem igen. Måske jeg har været heldig og få tolden overbevist om at frigive min pakke i løbet af weekenden eller på mandag selvom jeg har betalt alle toldomkostninger for en uge siden.

Min pakke har nu været i Dar Es Salaam i godt og vel 4 uger, hvilket er ved at være ret lang tid, men det er normalt hernede.

Så et godt råd til andre er lade være med at få sendt noget til Afrika medmindre at I har utrolig lang tid hernede og har en utrolig god tålmodighed samt en god viljestyrke/gåpåmod og ikke er bange for at ringe til den samme person mindst 3 gange om dagen for at få tingene til at skride fremad 😉

Men da jeg kom hjem slappede jeg igen bare af og nød at det var weekend nu og kun var 3 arbejdsdage tilbage inden Zanzibar.

Vi hyggede meget med deres yngste indtil vi skulle spise aftensmad som bestod af:

Avokado, ris, spinat og gulerodsmix, kylling og bønnemix.

Lørdag d. 17/06 2017

I dag kunne vi sove lidt længe, selvom det ikke blev det helt så længe fordi vores maid vækkede os med sin herlige morgensang klokken 7 om morgenen.

Men op kom jeg og fik hentet alt mit vasketøj som jeg glemte at tage ind i går.

Vi skulle mødes med de andre piger på Rivertrees klokken 10 for at leje mountainbikes og en guide og ellers cykle rundt i området.

Vi startede med noget morgenmad først, hvor mor Villa havde lavet pandekager – mums.

Vi tog en Daladala hen til Rivertrees hvor vi mødtes med de andre piger – vi var 5 i alt og fik udleveret vores cykler og heldigvis havde de også cykelhjelme.

Det var nogle vildt lækre cykler og jeg var heldig at få en cykelhjelm der passede rigtig godt, hvilket ikke var tilfældet for alle.

Men vi kom af sted og jeg skulle lige vænne mig til at der ingen fodbremser er, som der er på min egen cykel derhjemme, og det kun var håndbremser.

Turen gik rigtig godt og vi fik cyklet rundt i området og fik set en par landsbyer og fik cyklet inde i skoven, på smalle stier med både vand nogle steder og med mange sten, som var lidt svære at cykle på.

Det var en smuk men virkelig også en hård tur – vi var alle godt brugte, svedige og mudret godt ind da vi kom tilbage på Rivertrees.

Vi tog hjem til familien og spiste frokost som var to forskellige slags ris, bønnemix, spinat/kålsalat og sauce.

Efter frokost slappede jeg af med film og fik skrevet det sidste på mit rejsebrev så jeg ikke skal tænke på det når jeg kommer hjem og bare kan fokusere på arbejde.

Jeg havde aftalt med familien at vi skulle have en film aften med alt der hørte til fordi det var sidste weekend vi havde sammen – så afsted til supermarkedet for at købe sodavand, chips, slik, kage og hvad der ellers skulle til af snacks til filmaften.

–        Jeg havde Jensen med i supermarkedet og vi fik vidst købt lige rigeligt men der skulle ikke mangle noget i aften.

Efter maden tog Marija over til de andre danske piger for senere at tage i byen men jeg blev sammen med familien og hyggede.

Vi så film og hyggede med AAAAAALT for meget slik og sodavand!

Søndag d. 18/06

I dag kunne vi sove længe for vi skulle først køre til fødselsdag klokken 12.

Vi fik lækker morgenmad og fik gjort os klar til fødselsdag, hvilket jo var en perfekt anledning til at få brugt en af mine lange kjoler på hvilket jeg senere fortrød da vi skulle sidde i en varm bil i over 2 timer, hvor der oven i købet var lædersæder.

Men vi kom frem til vores mors søsters hus for de skulle også med til fødselsdag.

Derefter kørte vi videre til Villas mors hus hvor vi skulle spise frokost. Det var et meget stort hus men det trængte virkelig til en renovering, men der var meget at gå i gang med.

Efter frokosten kørte vi over til Villas sidste søster, som holdte fødselsdagen for sin 4årige datter Heather.

Villas ældste søster hedder Anitha mens hendes yngste hedder Sarah. Det var Sarah der holdte fødselsdagen sammen med hendes mand som kommer fra Irland.

De havde lovet datteren et regnbuetema og det skal jeg da lige love for at det var.

ALT og jeg mener alt var lavet i regnbuefarver – selv kagen var regnbuefarver og også lagene inden i kagen var regnbuefarvet.

Og selvfølgelig var hendes gaver også alt muligt i regnbuefarver. Hendes far havde været helt i Sydafrika for at købe gaver i store legetøjsbutikker – og for at finde en regnbue My Little Pony og modellervoks i alle mulige farver.

Vi blev der rimelig længe så inden vi kørte derfra blev det lidt sent og vi var først hjemme klokken 19 og var på ingen måde sultne fordi vi havde spist så meget slik, kage og mad i løbet af dagen.

Men Jensen ville have sine pommes fritter som lovet uanset om han var sulten eller ej.

Men de andre spiste lidt mens jeg gik i seng fordi jeg var så mæt og træt efter en dag med at spise mad hele dagen.

Mandag d 19/06

I dag tog jeg ikke på arbejde fordi jeg havde vildt ondt i ryggen.

Jeg skulle også have tid til at ringe til tolden da de STADIG ikke har frigivet min pakke i Dar Es Salaam. Men da jeg endelig fik fat på dem sagde de at de bare lige manglede et par ting og så ville de frigive den senere i dag eller i morgen.

Men det var for godt til at være sandt for da jeg fik en email fra hende som har kontakten til tolden og den danske TNT så fik jeg af vide at pakken er forsvundet et eller andet sted i tolden i Dar Es Salaam!

What tænkte jeg bare, alle de penge der er brugt på forsendelse og alle de penge der er brugt på tolden er så måske bare spildt.

Jeg gik rimelig meget i panik og blev ret vred for de har åbenbart vidst det i et stykke tid, og det gør mig rimelig arrig!

Men jeg fik brugt min arrigskab på at få pakket og ryddet op så jeg er klar til at bare hurtigt at få det pakket ned på torsdag så vi kan komme til Zanzibar, hvilket jeg glæder mig MEGET til nu.

Senere på dagen da det var tid til frokost fik vi spaghetti med kødsauce – mums! 😊

Om eftermiddagen tog jeg ind til Arusha for at få købt de sidste ting til familien derhjemme!

På vejen derind var der ingen der ville sidde ved siden af mig i Daladalaen fordi jeg var hvid men man når da lige og tænke om man virkelig lugter SÅ slemt – men det var nu okay at have hele bagsædet for mig selv og ikke skulle sidde fuldstændig klemt.

Cirka 1 kilometer fra supermarkedet blev jeg smidt ud af daladalaen og den anden jeg skulle have været med kørte fra mig og så stod jeg der mutters alene og ikke anede hvor jeg var. Men heldigvis var der en flink mand som kunne se hvor forvirret jeg var og som var så hjælpsom og følge mig til supermarkedet.

Da jeg så skulle hjem kunne jeg ikke finde den rigtige Daladala og dem der normalt hjælper en hen til den rigtige stod og diskuterede og var heller ikke til meget hjælp der.

Da jeg så endelig kom ind i den rigtige, kunne jeg lugte en virkelig stærk fiskelugt som var der længe og jeg tænkte et par gange om det var mig der lugtede af fisk eller om det var ham der sad ved siden af mig. Det viste sig så at under mit sæde stod en hel spandfuld af fisk og det var den som lugtede og hverken mig eller ham der sad ved siden af mig som lugtede af fisk.

Da jeg kom hjem gik Marija og jeg på jagt efter marmelade så hun kunne få sine Peanutbutter og jelly sandwich men det var umuligt at finde så vi gik på Ibes og fik burger og pommes fritter i stedet for – bare lige for en sidste gang inden vi tager til Zanzibar.

Da vi kom hjem var det tid til aftensmad – chapati, med forskellig fyld – hvilket jeg er ved at være ret træt af så jeg var glad for at jeg havde spist på Ibes.

Efter maden fik jeg snakket kort med familien derhjemme og ellers bare se lidt film og så ellers i seng.

Tirsdag d. 20/06 2017

I dag tog vi på hospitalet som vi plejer og jeg gik i theater for en sidste gang.

I dag foregik der nogle spændende operationer, på trods af at det kun var ”soft tissue” operationer, da vores værtsfar stadig er i Dar Es Salaam så der var ikke nogen operationer med frakturer.

Den første var en kvinde som akut var kommet ind på hospitalet. Hun havde været i gang med at brænde affald af som de alle sammen gør hernede. Der skete så det uheld at der var en dåse blandt affaldet som eksploderede op i hovedet på hende og skår en dyb flænge rundt om hendes øje – heldigvis for hende ramte den ikke øjet.

Men flængen var så dyb at man kunne se hendes kranie og huden hang i laser.

Hun havde også fået en fraktur i kraniet, men dette skulle bare hele op af sig selv. Lægen fik renset såret op, fjernet forurenet for at mindske risikoen for infektion, og ellers syede han det sammen.

Under operationen var patienten i fuld narkose men hun bevægede sig meget og de måtte hele tiden give hende mere medicin for at få hende til at ligge stille og slappe af. Det virkede som om de ikke vidste hvor meget de skulle give hende og gav bare hvad de nogenlunde troede hun skulle have.

Mens de syede sammen fik jeg lov til at tage HIV test for at se om hun havde HIV. Det er noget alle patienter egentlig skal have taget inden operation for at lægerne og sygeplejerskerne ved hvor meget de skal beskytte sig. Men fordi hun kom akut var vi nødt til at gøre det under operationen og heldigvis var testen negativ.

Den næste patient var en ung mand som var blevet stenet, og personalet mener at han var blevet stenet fordi han havde givet hentydninger til at han var til drenge, altså at han var homoseksuel.

En af stenene havde ramt ham så hårdt i hovedet at det havde givet ham kraniefraktur og indre blødning i hjernen.

Alt personalet var med til operationen fordi det ikke er en operation der bliver foretaget hver dag, og samtidig var den også ret omfattende.

Det bløder meget men som de får fjernet de små stykker fraktur stopper blødning en smule. Kirurgen får fjernet alle knoglerester og får lavet et hul så de kan få drænet væsken eller blodet som har lavet en ansamling i eller omkring hjernen.

De får syet det hele sammen igen og får lavet et drænage system så der ikke kan komme flere væskeansamlinger og derved ikke komme et unødvendig tryk på hjernen.

Den sidste operation for dagen var en der skulle have fjernet 4 hæmorider.

I løbet af dagen har jeg prøvet og få fat på tolden for at se om de kan finde min pakke men jeg har mere eller mindre opgivet nu, så nu må de skide afrikaner skisme selv om det, de skal ikke holde mig for nar længere!

Det er super ærgerligt at den er tabt og jeg er super ked af de dejlige mennesker som jeg må skuffe fordi alle de ting de har doneret og givet til de fattige børn nu er blevet stjålet eller smidt væk af et eller andet usselt menneske i tolden.

Men da jeg fik fri tog Marija og jeg på Rivertrees og slappede af og fik skrevet opgave og fik lidt frokost.

Da klokken blev 18 kom de andre danske piger og vi fik en lækker omgang aftensmad og sad længe og snakkede ved bålet efter maden.

Da vi kom hjem gik vi bare direkte i seng for i morgen var den sidste dag på hospitalet.

Onsdag d. 21/06 2017

I dag var det lidt mærkeligt at stå op for det var den sidste dag vi skulle på hospitalet.

Men vi kom op og kom med en Daladala til hospitalet og aldrig har jeg dog siddet så klemt som vi gjorde i dag.

Og vi skulle have alle de ting med vi ikke skulle bruge længere så nogle andre kunne få gavn af dem.

Jeg havde ikke den store lyst til at arbejde i dag for min ryg gjorde virkelig ondt så jeg brugte dagen på at gå rundt og snakke med folk og få sagt ordentlig farvel – specielt til dem i Theater for det er der jeg har brugt det meste af min tid.

Vi spiste frokost sammen med Tanya og derefter tog vi runden rundt og sagde farvel til dem alle sammen, inden vi tog en daladala hjem, hvor vi igen sad utrolig klemt.

Vi stoppede lige i supermarkedet på vej hjem, men da vi kom hjem stod den bare på afslapning og få vasket tøj så vi har så meget rent tøj med til Zanzibar i morgen.

Det var lidt mærkeligt at spise sammen med familien en sidste gang.

Torsdag d. 22/06

I dag var dagen var vi skulle til Zanzibar – jeg havde glædet mig helt vildt.

Jeg tog med vores værtsfar med på hospitalet for at gøre et sidste forsøg på at få frigivet pakket i Dar Es Salaam, men om det lykkedes eller ej må tiden vise.

Jeg fik hævet nogle penge på vejen hjem igen, og da jeg kom hjem skulle vi lige have lidt frokost, som var pommes fritter, bønner, kylling og kål blanding.

Efter frokost var jeg nødt til at pakke mine ting om for min store taske vejede 2 kg for meget og min håndbagage vejede 3 kg for meget. Så der blev smidt nogle ting ud og jeg tog 2 lag tøj på – hvilket var utrolig varmt 😉

Vi blev hentet kl. 14:30 af en taxi sammen med 2 af de andre danske piger.

Vi ankom til lufthavnen og mødtes med 2 andre danske piger og fik tjekket vores bagage ind, og det viste sig at min kuffert kun vejede 19 kg og ikke i nærheden af de 23 kg som den måtte.

Så meget for ikke at få overvægt 😉

Vi kom igennem security og fandt vores gate og lige pludselig skulle vi flyve en halv time før tid, så det endte med at vi landede på Zanzibar 40 minutter før tid, så vi endte med at skulle vente 1 time på vores lift hen til hotellet.

Men vi kom sikkert frem til hotellet, og fik pakket hurtigt ud inden vi fik fundet frem til hotellets restaurant hvor vi fik buffet for kun 130 kroner 😊

Det var en utrolig lækker buffet hvor der hvor alt hvad man kunne ønske sig.

Efter maden var det bare i bad og så i seng for vi var virkelig trætte.

Fredag d. 23/06 2017

I dag sov vi længe og gik ned og fik morgenmad som igen var brunch som havde alt hvad vi kunne ønske os. Jeg fik spist aaaalt for meget men det var bare så godt.

Efter maden gik vi til poolen og lå der det meste af dagen.

Det var utrolig dejligt bare at ligge at slappe af og nyde vejret med en kold banan milkshake.

Vi lå der indtil midt på eftermiddagen og gik tilbage for at klæde om for at gå en tur langs stranden.

Vi gik først lidt rundt på hotellet og så nogle kattekillinger som ikke havde det særlig godt og det gjorde virkelig ondt ind i mit dyrehjerte 😲

På stranden fandt vi mange flotte og meget store musling skaller og konkylier.

På stranden var der en Masai mand som fulgte os hele vejen ud og tilbage til hospitalet, og han ville tage os med ud i morgen tidlig for at se på søpindsvin.

På vejen tilbage til hotellet lagde jeg mærke til hvor meget affald og plastik der ligger langs stranden hvilket er lidt ærgerligt når man tænker på hvor pæne deres strande er uden alt affaldet.

Vi så også en dreng på omkring 9-10 år som sagde et eller andet til os men hvad det var ved jeg ikke men han græd imens han sagde det og det gjorde det utrolig hårdt at se på.

Da vi kom tilbage på hotellet slappede vi af og jeg fik en lille lur inden vi gik ned på hotellets anden restaurant for at få aftensmad.

Jeg fik en skinke/ost toast med pommes fritter og en lille salat samt en cola light. Da vi ikke var helt mætte blev vi enige om at prøve en dessert. Jeg spurgte om hvad dagens dessert bestod af, hvortil hun svarede at det var chokolade, og det lød jo godt 😉 Og da jeg fik desserten var det tre stykker chokolade lagkage, og den var vildt god. Marija bestilte en bananasplit og bad og banan med is og chokoladesauce og fik banan med chokolade is 😉 Men den var også god selvom det ikke var helt det vi havde bestilt.

Efter maden satte vi os ned for at finde ud af hvad vi gerne vil se og hvornår vi regner med at tage på udflugter og hyggede med lidt tv/film.

I morgen skal vi op lidt tidligere for at se på søpindsvin.